Transparantie of eenrichtingsverkeer

Internet wordt geroemd voor zijn transparantie, maar het gaat meestal om transparantie in een richting. Facebook Insights en Google Analytics zijn de zichtbare exponenten achter de analyse van ons gedrag online.

Facebook Insights geeft volgende informatie:

  •  Actieve gebruikers: per dag/week/maand of een aangepaste periode
  • Uitsplitsing van actieve gebruikers: unieke paginaweergaven, lezers van een bericht, vindt een bericht leuk, gereageerd op een bericht en prikbordberichten.
  • Vind ik leuks (fans): uitgesplitst naar totaal, nieuw en afmeldingen (vind ik niet meer leuk)
  • Activieteiten: paginaweergaven en unieke paginaweergaven
  • Demografische gegevens: geslacht en leeftijd
  • Mediaconsumptie: foto/audio/video bekijken

Het zijn uitstekende tools voor de marketeers zoals mag blijken uit deze slides van een enthusiaste marketing boy. De combinatie van beide vinden ze het maximum dat er te halen valt.

Maar willen we dat wel, dat marketeers zo diep graven in onze vriendenkring, in onze eigenaardigheden en natuurlijk onze zwakheden. Wie heeft die niet? En vooral willen we wel dat Facebook onze zwakke kanten tegen ons uitspeelt en uitvergroot?

Maar er zijn ook de onzichtbare elementen achter die analyse. Er zijn de analyses die Facebook en Google liever voor zichzelf houden en er zijn de betalende analyses. Deze laatste zijn enkel betaalbaar voor grote bedrijven.  Een van de meest uitgebreide tools beschikbaar is de Facebook Analytics module van Webtrends… meer hierover vind je op de pagina: De wereld van Facebook Analytics.

Op die manier gaat onze wereld steeds meer lijken op deze van de one-way mirror, maar het is er wel een waar wij te kijk staan. Het panopticum is nooit ver weg.

Extra Lectuur

Google’s one-way mirror, Daniël Verhoeven

Business model Facebook

Advertisements